علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

The purpose of the site is introducing the National Library of Medicine and improve the knowledge of medical librarians in Iran

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک ۲۸۶) : مهدی لطفی‌پناه ، مدیر اداره اطلاع رسانی و کتابخانه تخصصی پژوهشگاه رویان: بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط «انجمن بین المللی ناشران علمی، فنی و پزشکی»[۱]، پس از کاهش محدودیت های دسترسی به تحقیقات مربوط به پاندمی کووید ۱۹ [۲] و از سویی کاهش تعرفه ها توسط ناشران، تعداد دانلود این نوع از تحقیقات و مقالات به بیش از ۱۵۰ میلیون بار رسیده است و این روند ادامه دارد. برای درک بیشتر این مطلب، باید گفت که بیش از ۱۳ سال طول کشید تا کتاب «داوینچی کد» (رمز داوینچی)[۳] اثر «دن براون»[۴]-که حتی در فاصله چند سال یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدیویی برای آن نیز ساخته شد- تنها به ۱۳۰ میلیون رسید؛ و یا بازی ویدیویی «اتومبیل بزرگ ۵»[۵] که از سال ۲۰۱۳ تاکنون توسط کاربران ۱۲۰ میلیون بار دانلود شده است. بنابر این هزینه ها نقش مؤثری در دسترسی به مقالات علمی مربوط به حوزه کووید ۱۹ داشته اند. به طوری که از ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، چندین ناشر بزرگ از جمله «الزویر»[۶] و «اشپرینگر نیچر»[۷] که نشریه «نیچر»[۸] را منتشر می کند، حدود ۵۰۰۰۰ مقاله مرتبط با کووید ۱۹ را آزادانه در دسترس همگان قرار داده اند.

این در حالی است که «رمز داوینچی» و «اتومبیل بزرگ ۵» به ترتیب تنها حدود ۱۵ و ۶۰ دلار هزینه را برای کابران به همراه داشته است.

با بیان این مطلب و نگاهی عمیق به میزان دانلودها، آن هم در کمتر از چند هفته، نشانه های علاقه گسترده مردم و پژوهشگران به تحقیقات در خصوص کووید ۱۹ را می توان مشاهده کرد.

از سویی دیگر این بیماری همه گیر بر زندگی دانشمندان و پژوهشگران تأثیر بسیاری گذاشته است و پژوهشگران علاقمند به دانش را به سمت مطالعه برای درک بیشتر این بیماری سوق داده است. مطالعات خانم «الیزابت گیت بی»[۹] که در نشریه معتبر «نیچر» منتشر شده است گواهی بر این مدعا است.

این در حالی است که از بین تعداد ۱۰۰۰ مقاله منتشر شده مربوط به کووید ۱۹، ۴۵ درصد آنها توسط نویسندگان حوزه فیزیک و فیزیک چگالی انتشار یافته اند.

شرایط به گونه ای شده است که حتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بیشتر دانشجویانی را پذیرش می کنند که به تحقیقات درباره کووید ۱۹ علاقمند هستند. این تأثیر آنچنان زیاد است که بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مهم جهان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به طور غیرعادی و غیرمنتظره خواهان شروع فعالیت بر روی بیماری های عفونی شده اند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، هر چند پاندمی کووید ۱۹ جهان را در بهت و حیرت فرو برده است، اما قدرت خارق العاده و مزایای کلاس های مجازی را به جهانیان نشان داد. بسیاری از فرهیختگان انتظار دارند که این بحران جهانی باعث شود که آموزش عالی برای دانشجویان در کشورهای در حال توسعه بهبود یابد و بیشتر شود.

در تحلیلی دیگر از «بیوآرشیو»[۱۰] مشاهده می شود که در کمتر از ۵ ماه مطالعات مربوط به کووید ۱۹، هفتاد درصد کل مطالعات کرونا ویروس در ۵۰ سال گذشته را تشکیل می دهد.

میلاد حقانی و همکاران وی در دانشگاه سیدنی استرالیا ۱۹۵۱۸ مقاله را با موضوعات سارس[۱۱]، مرس[۱۲] و کووید ۱۹ مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که مقالات مربوط به سارس و مرس عمدتاً در نشریات تخصصی مانند نشریه «ویروس شناسی»[۱۳] منتشر می شوند؛ در حالی که مقالات کووید ۱۹ در نشریات عمومی تری مانند لنست[۱۴] و بی ام جی[۱۵] منتشر شده اند. همچنین هر چند این نوع از مقالات و تحقیقات، مربوط به نگرانی های بهداشت عمومی و کنترل بیماری های واگیر دار هستند، اما تعداد استنادات مربوط به آنها در مقایسه با تحقیقات در مورد توصیف خصوصیات ویروس ها و توسعه واکسن ها بسیار پایین است.

مشاهدات نشان می دهد که نویسندگان و پژوهشگران برای مقابله با این بحران جمعی و بهره وری بیشتر به کارهای تیمی بین المللی بیشتری روی آورده اند که می تواند همکاری های جهانی در بلند مدت را گسترش و تغییر دهد.

بر اساس تحلیلی که بر روی بیش از ۱۶۰۰۰ مقاله مربوط به بیماری های همه گیر انجام شد، تقریباً ۴۰ درصد از مقالات مربوط به مطالعات کووید ۱۹، نسخه «پیش از چاپ»[۱۶] داشته اند. به گونه ای که مقالات این حوزه به طور میانگین ۱۵ بار بیشتر از سایر موضوعات از bioRxiv  و medRxiv دانلود شده اند. بر همین اساس مقالات حوزه کووید ۱۹ گاهی تا ۱۰ هزار بار توییت[۱۷] شده اند؛ این در مقایسه با محبوب ترین مطالعات غیر پاندمی که بیشترین آنها ۱۳۲۳ بار توییت شده اند بسیار جالب توجه است. همچنین به طور متوسط مطالعات منتشر شده مربوط به کووید ۱۹ در نشریات علمی، ۲۶ روز زودتر نسبت به دیگر مطالعات به انتشار می رسند.

از سویی با ورود این ویروس ناشناخته، برگزاری کنفرانس های مجازی امری عادی تلقی می شوند و برای برخی از پژوهشگران که به دنبال راحتی و کاهش هزینه ها بوده اند مناسب تر است. اما معایبی نیز در این نوع از کنفرانس ها مشاهده می شود که می توان به فقدان و یا قطع شبکه اینترنت اشاره کرد. البته که این نوع از کنفرانس ها برای پژوهشگران کشورهای در حال توسعه و محققان جوان قابل دسترس تر است. در نظرسنجی که نشریه «نیچر» از ۴۸۵ پژوهشگر که در کنفرانس های مجازی شرکت کرده اند انجام داده است، ۸۲ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که در آینده در یک کنفرانس آنلاین شرکت می کنند. این یکی از تغییرات بنیادی و از مزایای ورود کووید ۱۹ محسوب می شود.

اما با ورود کووید ۱۹، و بر اساس تحلیل بیش از ۱۰۰۰ مقاله پزشکی که در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده است، شکاف جنسیتی در تحقیقات علمی گسترش یافته و از زمان شیوع این ویروسِ فراگیر، مقالاتی که نویسندگان زن را نیز شامل می شدند، ۱۶ درصد کاهش یافته است. این مطالعه به رهبری جس پیتر اندرسون[۱۸] که کتابشناسی[۱۹] در دانشگاه ارهوس[۲۰] کشور دانمارک است نشان داد که نویسندگان اول زن،  ۲۳ درصد کمتر مقالات کووید ۱۹ را در مقایسه با دیگر مقالات پزشکی منتشر شده در نشریات مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرده اند.

همچنین مقالات با آخرین نویسندگان زن ۱۶ درصد کاهش یافته است. این مطالعه نشان می دهد که شروع این بیماری همه گیر چه تأثیر منفی بر بهره وری زنان گذاشته است.

بر اساس گزارشات جدید بین المللی، حدود بیش از ۷۰۰۰ نفر پژوهشگر که در دانشگاه های کشور استرالیا مشغول به فعالیت هستند، ممکن است به دلیل شیوع این بیماری شغل خود را از دست بدهند. این گزارش پیش بینی می کند که دانشگاه های استرالیا ممکن است به دلایل ممنوعیت و محدودیت سفر و صدور روادید، بیش از ۳ میلیارد دلار استرالیایی معادل ۱,۹ میلیون دلار آمریکا که از طریق پذیرش دانشجویان بین المللی کسب می کردند ضرر کنند. به گزارش نشریه «نیچر»، شهریه دانشجویان بین المللی حدود یک چهارم از درآمد دانشگاه ها را تشکیل می دهد و این شهریه ها حقوق کارمندان، امکانات تحقیقاتی و سایر هزینه های پژوهش را نیز پوشش می دهد و تخمین زده می شود که بیش از ۹۰۰۰ دانشجوی دکتری بین المللی به دلیل ممنوعیت سفر مجبور باشند تا پروژه های خود را به تعویق اندازند و یا حتی رها کنند.

بر اساس گزارشی که آموزش عالی تایمز[۲۱] ارائه کرده است، تدریس آنلاین به عنوان مهارت جدیدی است که بازار کار جدیدی را پس از شروع کووید ۱۹ برای دانشگاهیان فراهم می کند. همچنین پس از پاندمی ویروس کووید ۱۹، نشریات علمی نیز فرایندهای فعالیت خود را تغییر می دهند: مطالب خود را تا جایی که ممکن است در دسترس آزاد قرار می دهند، سرعت داوری را افزایش می دهند، از هوش مصنوعی[۲۲] بهره می گیرند، مطالب خود را به صورت «پیش از چاپ» منتشر می کنند، تماس های ویدیویی خود را با نویسندگان، داوران افزایش می دهند و همچنین زمان چرخش فرایند ها و داوری ها را کاهش می دهند.

بنابراین به طور خلاصه سه تغییر عمده نشریات علمی – پژوهشی عبارتند از:

دسترسی آزاد و به اشتراک گذاری داده ها، پروتکل ها و استانداردها؛

آپلود مقالات پیش از انتشار؛

سرعت بخشیدن به داوری ها.

 

  • مهدی لطفی پناه
  • ۰
  • ۰

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک ۲۹۲) : مهدی لطفی‌پناه، مدیر اداره اطلاع‌رسانی و کتابخانه تخصصی پژوهشگاه رویان:

 یادداشت: این مطلب از مقاله های مختلف گردآوری و ترجمه و همراه با تکمیل و تنظیم آن برای محیط ایران تقدیم خوانندگان می‌شود.

واقعیت این است، زمانی ثروتمند می شوید که همکاران خوبی برای برگزاری یک کنفرانس علمی انتخاب کنید؛ و  باور کنید که حامیان مالی بیشتری خواهید داشت اگر به برگزاری کنفرانس های مجازی اقدام کنید. باور کنید که حامیان مالی بیشتر دیده می شوند و با کنفرانس مجازی است که تقاضای بیشتری برای دیده شدن می کنند.

در واقع کنفرانس مجازی یک ارزش سازی نوین است که از طریق شبکه اینترنت برپا و به طور مستقیم با سخنرانان ارتباط برقرار می شود و پرسش و یا تفکری که در ذهن شرکت کنندگان است، همزمان با سخنرانی سخنران، طرح و بیان می گردد. تنها چالش موجود در این فرایند، ترس ابراز وجود است که آن هم پس از مدتی کوتاه عادی می گردد. این همان کاری است که در سال های گذشته ما و شرکت کنندگان به طور مستقیم آنرا انجام می داده ایم. شاید در ابتدای برگزاری این مراسم پرشور، سختی هایی هم در پیش باشد، اما پس از این همه سختی، حتماً همان احساس هیجان برگزاری حضوری مراسم را خواهید داشت.

برای برگزاری اولین کنفرانس مجازی خوب است تا برای تشویق افراد و شرکت کنندگان جدید به حضور در این رویداد علمی، به آنها دسترسی رایگان داد؛ که این موضوع یک تاکتیک عالی برای افزایش تعداد مخاطبین است. این روند می تواند از طریق حمایت اسپانسرها از ثبت نام کنندگان صورت گیرد.

همچنین برای زیباتر شدن این روند و حمایت از اسپانسرشیپ اصلی، می توان برای تکمیل فرایند در هنگام ثبت نام رایگان، (مثلاً ثبت نام رایگان دانشجویان)  یک پاپ آپ[۱] تهیه کرد ، که در این پاپ آپ آخرین مرحله، کلیک بر روی اسپانسرشیپ در حمایت از او و یا وبسایت او باشد. این اولین مسیر ساده برای ورود حامیان مالی به یک کنفرانس مجازی است.

نکته دیگر اینکه هیچ مشکلی برای کسب درآمد از طریق محتوی وجود ندارد. محتوای خوب درآمد خوب در پی دارد. آیا کسانی که به عنوان سخنران برگزیده اید، کارکشته ترین ها در تعیین ارائه اطلاعات علمی هستند؟ و یا بر اساس مقدار نفوذشان به جلسه شما دعوت می شوند؟

در ادامه باید توجه داشته باشید که عنوان حامی مالی شما، هم از نظر محتوی و هم گرایش و تمایل شرکت کنندگان نقش بسیار زیادی در کنفرانس های مجازی ایفا می کند. حامیانی را بیاورید که به موضوع کنفرانس مرتبط هستند؛ چراکه آنها ارزش آموزشی و ارتباطی این جلسه مجازی را افزایش می دهند.

در برگزاری کنفرانس مجازی، حتماً حمایت مالی اسپانسر را از دانشجویان اعلام کنید و از مخاطبین شرکای شرکت در برقراری ارتباط و گسترش کنگره بهره ببرید. حامیان مالی خود را در خیابان جستجو نکنید؛ به شبکه علمی-اجتماعی «لینکداین»[۲] مراجعه کنید و در آنجا مخاطبین و حامیان مالی بسیاری را بیابید؛ کسانی که شما را دنبال می کنند و یا دنباله رو مسیر آنها هستید.

در این فرایند بزرگ، شرکای شرکت را به عنوان کسانی که تفکری دارند و می توانند کمک فکری و یا راه حلی ارائه دهند شریک خود کنید و فقط به چسباندن آرم و لوگوی آنها اکتفا نکنید. از آنها استفاده کنید. این ارزش افزوده ایجاد می کند و کار شما با ارزش تر می شود.

نشان دادن ارزش این رخداد:

در زمان انتشار خبر برگزاری این رخداد بزرگ، حتماً در بروشورها و اسلایدها و وبسایت کنگره، فواید و مزایای شرکت در این رخداد آنلاین را به سمع و نظر مخاطبین برسانید و مزایای این تعامل مجازی را توصیف کنید.

شیوه های خلاقانه ای را طراحی کنید تا این رخداد را طولانی کنید و بتوانید به طرق گوناگون از مخاطبانتان بهره برداری کنید. این رخداد، اتفاقی است که می تواند یک اجتماع همیشگی را بیافریند؛ این هدف دوم شما از برگزاری یک کنگره یا کنفرانس علمی است.

این رویداد مجازی تنها بخشی از روابطی بزرگتری محسوب می شود که در آینده کمکتان خواهد کرد. ( این روابط شامل روابط بزرگتر و بیشتر با شرکای شرکت، مخاطبین، و حامیان مالی است).

از داده هایی که در زمان برگزاری این کنگره به دست می آید، برای نشان دادن ارزش کار به حامیان فعلی و آتی خود استفاده کنید و آنها را به شیوه ای دقیق مستندسازی کنید.

هر چه بتوانید در اولین کنفرانس مجازی، تعداد شرکت کنندگان را افزایش دهید، در کنفرانس های دوم، سوم، چهارم و همه کنفرانس های آتی در معرض دید بیشتر و ارزش بیشتری خواهید بود. اولین کنفرانس مجازی، مهمترین کنفرانسی است که آینده کنفرانس های آتی را تعیین می کند.

حامیان مالی خود را در یک تم موضوعی خاص در نظر بگیرید تا در رسانه ها هم همان تم و موضوع مورد نظر شما انعکاس یابد.

اینکه چگونه و بر چه اساسی و با چه سیاستی این رویداد را رایگان به برخی تقدیم کنید، بسیار اهمیت دارد. در این زمینه دقت کنید و به راحتی به کسی خدمات ندهید؛ استراتژی قیمت گذاریِ رویداد مجازی ساده نیست.

ارائه «کارت هدیه» (کارت رمز ورود به شرکت در کنگره) همراه با دعوت نامه شرکت در رویداد مجازی یکی از سیاست های ناشناخته اما زیبایی است که می توان با ادبیاتی نوین به ترغیب و تشویق مخاطبین در جهت شرکت در این گردهمایی پرداخت. تنها با این کارت هدیه زیبا است که شما برای برگزاری گردهمایی تان حفظ ارزش می کنید.

در زمان ارسال دعوتنامه، رویکردتان از ارائه چنین کارت هدیه ای بیان کنید و بگویید که چرا این کارت را برای مخاطب می فرستید؛ اینگونه به کار خود ارزش می دهید.

در شبکه ای که طراحی می کنید، وسایل ارتباطی فراهم کنید تا در کل مدت این رویداد مجازی تعاملات ارگانیک، دوسویه توسعه یابد.

برای هر پرسشی که قرار است شرکت کنندگان پاسخ دهند، یک پاپ آپ طراحی کنید. تا بتوانید به سادگی پاسخ سئوالات را جمع آوری کنید.

اما این که چگونه مخاطبین را در مدت زمان برگزاری یک جلسه[۳]، آنلاین نگه دارید موضوع دیگری است.

اینکه اگر در حال برگزاری «اسلاید بیس» یک سخنران بودیم و سیستم قطع شد، چه کنیم، موضوع دیگری است.

اینکه بهترین سیستم صوتی موجود را در هنگام برگزاری انتخاب کنید، شیوه ارائه خوب شما را به نمایش می گذارد. صدای مناسب و قوی، تصویر مناسب و شفاف، تجهیزات ارتباطی، همچنین در صورت قطع شبکه، استفاده از ارتباطات ترکیبی استاندارد از مواردی است که توجه و همت بسیاری می طلبد.

اینکه پیش از مراسم و جلسه اطمینان حاصل کنید که آیا سخنران شما آمادگی ارائه دارد و یا چگونه می خواهد ارائه دهد موضوع دیگری است. آیا وی تجربه یک سخنرانی آنلاین را داشته است؟ آیا صدایی که مخاطب از یک زبان دیگر که غیر بومی است و برای نخستین بار به صورت آنلاین می شنود، برای وی عادی است یا بهتر است به طریقی و شیوه ای به ترجمه گفتار سخنران –پیش از برگزاری آنلاین - پرداخت. شاید مخاطبانی باشند که نوشته را بهتر از صدا درک می کنند؛ نرم افزارهای بسیاری با خطای اندک برای حل این معضل وجود دارند.

نکته دیگر قدرت اینترنت سخنران است که در اکثر موارد مشکل ساز خواهد بود و اگر شبکه اینترنت خریداری شده از سوی سخنران ضعیف است، وظیفه عوامل اجرایی کنگره است تا نسبت به تهیه و سفارش شبکه ای قوی برای وی اقدام کنند.

پیش از برگزاری این رخداد علمی، بهتر است مشخص شود که پرسش ها و نظر سنجی ها چگونه به مخاطب ارائه می شود. به مخاطبان توضیح دهید که چگونه از طریق سیستم عاملتان و یا سیستم عاملشان اطلاعات رد و بلد می گردد.

اینکه آیا سخنرانان شما، از پلتفرم مورد نظر شما پیش از این استفاده کرده اند موضوع حائز اهمیت دیگری است.

همه چیز باید زمان بندی شده و قابل پیش بینی باشد؛ هر اتفاق غیر معمولی را باید پیش بینی و به مانند سیستم های یک هواپیما که از هر قطعه ای دو واحد دارد، حمایت چندجانبه کرد.

کیفیت صوت، کیفیت تصویر، اشتراک گذاری صفحه، رنگ صفحه برگزاری سخنرانی، پیام خصوصی مخاطب به سخنران، تفکیک پرسش های کوتاه و بلند، و برنامه ریزی برای مسائل فنی که خود پیچیدگی های خاصی دارد.

چه خوب است بدانیم که هیجان حضور در یک رخداد علمی، از سفر به کشوری جدید گرفته تا انرژی موجود در سالن اجتماعات، در گردهمایی مجازی نیست. این شما هستید که شور و هیجان به گردهمایی خود می بخشید.

ارائه کوپن رایگانِ آنلاین یک کتاب الکترونیک تازه منتشر شده از مجموعه تان و یا کتاب الکترونیکی از سخنرانتان، یا خلاصه ای از نکات کلیدی یک کتاب علمی که توصیه های سخنران هم در آن است، می تواند این شور و هیجان را در مخاطب بیافریند.

هر چند اینها به اندازه یک کنفرانس حضوری لذت بخش نیستند، ولی ارزش بسیاری برای شما و کنگره شما خلق می کنند.

در پایان این یاداشت که از تجربیات و مطالعات نگارنده کسب شده، به یاد داشته باشید که در انتهای کتاب های الکترونیک خود، که به شرکت کنندگان تقدیم می کنید، لوگو و محصولات خود را نیز درج و تبلیغ نمایید.

پـایان یک کـنگره، شروع تازه ارتباطات و نفسی تازه است که توجه مدیران ارشد و هماهنگی مدیران میانی با کارشناسان را می طلبد. روابط عمومی و بین الملل می توانند نقش اساسی در این فرایند ایفا کنند.

منبع: لیزنا

  • مهدی لطفی پناه